Meditaties

Ademruimte (3 minuten)



Klik hier om de ademruimte te downloaden naar je computer of telefoon.

Bodyscan (22 minuten)

Klik hier om de bodyscan te downloaden naar je computer of telefoon.

Tips voor de bodyscan:

-Doe de oefening op een plek waar je niet wordt gestoord door huisgenoten of door je telefoon

-Doe deze oefening liggend, bijvoorbeeld op een yogamatje. Als plat liggen niet comfortabel voor je is zoek dan met kussens een andere houding of ga zitten op een stoel.

-Zorg dat je comfortabel ligt en het niet koud krijgt tijdens de oefening, maar maak het jezelf niet zo comfortabel dat je in slaap valt.

-Als je tijdens de oefening merkt dat je slaperig wordt kun je ervoor kiezen om even je ogen te openen of wat te bewegen met je armen. Je kunt ook, als je van jezelf weet dat je snel in slaap valt, je onderarmen van de grond houden, zodat je handen naar boven wijzen. Op die manier blijft je lichaam wat actiever.

-Deze oefening is geen ontspanningsoefening. Misschien merk je dat je er wel ontspannen van wordt, maar dat is niet het doel en ook zeker niet iets waar je naar hoeft te streven tijdens deze oefening. 


Zitten in aandacht (24 minuten)

Klik hier om zitten in aandacht te downloaden naar je computer of telefoon.

Tips voor zitten in aandacht:

-Doe de oefening op een plek waar je niet wordt gestoord door huisgenoten of de telefoon

-Zorg dat je het niet koud hebt, maar zeker ook niet te warm waardoor je slaperig wordt

-Je kunt de oefening op een meditatiekussen of –bankje doen maar een stoel met een rechte rugleuning is ook prima. Een actieve houding ondersteunt de alerte, nieuwsgierige aandacht die in deze oefening centraal staat. Maar als zitten niet lukt voor je kun je de oefening natuurlijk ook liggend doen.


Liggende bewegingsoefeningen (26 minuten)

Klik hier om de liggende bewegingsoefeningen te downloaden naar je computer of telefoon.

Tips voor de liggende bewegingsoefeningen

-Deze oefeningen kun je het beste doen op een stevige maar wel zachte ondergrond, zoals een yogamatje of een kleed op de vloer.

-Doe de oefeningen op een plek waar je niet wordt gestoord door huisgenoten of door je telefoon

-Hou tijdens alle bewegingen je eigen grenzen in de gaten. Onderzoek die grenzen op een speelse manier maar ga er nooit overheen.

-Je kunt je adem gebruiken als gids tijdens de oefeningen. Merk je dat je je adem vastzet en niet meer goed kunt doorademen dan ga je vaak over een grens heen.


Staande bewegingsoefeningen (22 minuten)

Klik hier om de staande bewegingsoefeningen te downloaden naar je computer of telefoon.

Tips voor de staande bewegingsoefeningen

-Doe de oefeningen op een ondergrond waar je stevig op kunt staan, gewoon op de vloer is prima.

-Doe de oefening op een plek waar je niet wordt gestoord door huisgenoten of door je telefoon

-Hou tijdens alle bewegingen je eigen grenzen in de gaten. Onderzoek die grenzen op een speelse manier maar ga er nooit overheen.

-Je kunt je adem gebruiken als gids tijdens de oefeningen. Merk je dat je je adem vastzet en niet meer goed kunt doorademen dan ga je vaak over een grens heen.

Brenda Lelie

Brenda Lelie | Bloemerstraat 71 Nijmegen | brenda@brendalelie.nl | 06-12665565

 KVK 63977753 | NL78 KNAB 0256 8720 58

Privacyverklaring